Fortsæt til hovedindholdet
Nyheder
Nyheder

Biskoppen: ”At vælge dåben er at vælge livet”

”Gud griber i kærlighed ud efter os med dåbsvand, håndspålæggelse og velsignelse. Alt er som før, men alt er forandret,” lyder det fra biskoppen.

"Dåben er en synliggørelse af relationer. Mellem de umiddelbart nærmeste, der samles om døbefonten. Men også mellem os, der lever nu og her, alle dem, der gik foran os, og dem, der kommer efter," siger Peter Birch. 
Foto: Sille Arendt

Af Peter Birch, biskop over Helsingør Stift

Forleden deltog jeg i udgivelsesreceptionen for en ny bog om den sydafrikanske biskop og borgerrettighedsforkæmper Desmond Tutu. Bogen, som er skrevet af Christian Balslev-Olesen og Peter Lodberg, bærer titlen ”Jeg er til, fordi du er til” – en titel, der har rod i traditionel afrikansk tænkning om eksistens og relationer mellem mennesker.

Jeg kom til at tænke på denne bogtitel, da jeg sad og overvejede min indledning til månedens nyhedsbrev fra Helsingør Stift. Her er dåben i centrum. Dåben er ét af fire områder, som Stiftsrådet har besluttet sig for at give særlig opmærksomhed i disse år. Derfor arbejder vi på forskellige planer i hele stiftet med dåbspraksis, med dåbens betydning og med kommunikation af tilbuddet om dåb til stiftets nybagte forældre.

Umiddelbart kan der synes langt fra sydafrikansk borgerrettighedskamp til døbefonten i én af vores mange sognekirker her i stiftet. Afstanden mellem på den ene side traditionel afrikansk tænkning og på den anden side folkekirkelig virkelighed en søndag formiddag, på en lørdag med dåbsgudstjeneste eller under en drop in-dåb kan synes uoverkommelig stor. Men der er en sammenhæng. Det handler om fællesskab - om relationer. Relationer mellem mennesker. Og relationer mellem Gud og mennesker.

Dåben er en synliggørelse af relationer. Mellem de umiddelbart nærmeste – forældre, venner og familie, faddere og søskende, - der samles om døbefonten. Men også mellem os, der lever nu og her, alle dem, der gik foran os, og dem, der kommer efter. Ritualet, traditionen og relationen etableres mellem alle mennesker, der til hver en tid spejler sig i kirkens dåbsvand.

Enhver dåb udgør et led i en lang traditionskæde, der strækker sig fra Jordanfloden, og som gennem små og store vandløb har bredt sig – fra Jesu tid til vor tid til fremtid. Vi er til, fordi andre var til før os. Andre vil være til en dag, fordi vi var til i vor tid. At vælge dåben er at vælge livet – ikke bare nu og her, men livet i det lange perspektiv, i fortid, nutid og fremtid.

Men dåben er naturligvis også Guds relation til mennesker. Et symbol på Guds kærlighed, der, som dåbsvandet gør det, omslutter mennesker i en grad, vi ikke fatter. Ikke at dåbsbarnet eller den voksne dåbskandidat ikke allerede er elsket, men som en præst her i stiftet formulerer det: ”I dåben får vi netop det at vide.” Gud griber i kærlighed ud efter os med dåbsvand, håndspålæggelse og velsignelse. Alt er som før, men alt er forandret. Guds kærlighed synliggøres i dåbsritualet. Vi bliver fortalt, at vi er omsluttet af Guds kærlighed. Og hver enkelt kan svare sin Gud og sin næste ”Jeg er til, fordi du er til”. Derfor døber vi.

Dette nyhedsbrev giver tre nedslag i dåbens betydning og praksis i Helsingør Stift. Vi hører om arbejdet med at kommunikere dåb, om studier i fadderrollen og om et forældrepars overvejelser omkring det at tage en livsbekræftende beslutning på deres barns vegne.

Jeg håber, vores valg vil vække interesse blandt nyhedsbrevets læsere, og jeg tror, at de tre artikler kan være med til at sætte endnu mere fokus på dåb i Helsingør Stift.