Overblik: Her er de nyeste tiltag fra nordiske kirker
Finsk big data-undersøgelse og social medie-succes i Sverige - de nordiske kirker tager nye redskaber i brug.

Bönewebben er et svensk tiltag, der har skabt samtaler om tro svenskere imellem på sociale medier.
De nordiske landes største kirker er alle en del af den evangelisk-lutherske kirke, hvilket giver et godt grundlag for erfaringsudveksling, også på kommunikationsområdet.
Hvert andet år afholdes NORDKOM, en konference for kommunikationsansatte på lands- og stiftsniveau i de nordiske lande. Her diskuteres de udfordringer som de nationale kirker står med, og de deltagende lande deler hinandens erfaringer med nye medietiltag.
Tre store satsninger fra Sverige, Norge og Finland har haft betydning for kirkernes gennemslagskraft i medierne og befolkningens bevågenhed.
Ved at sætte fokus på vidensdeling, samarbejdsmuligheder og særlige kommunikationstiltag, fremfor forskelligheder, har redaktionen erfaret, at man får tasken fuld af gode ideer - ikke alle er mulige at implementere i en dansk sognesammenhæng, men stadig værd at kigge nærmere på.
Se de tre store satsninger i henholdsvis Sverige, Norge og Finland herunder:
1. Bönewebben - Sverige
Svenska kyrkan har skabt en social medie-succes.
Over 140.000 bønner er der til dags dato blev delt af svenskere gennem hjemmesiden Bönewebben - et digitalt forum, som Svenska kyrka har skabt med det formål, at bønner og lys kan spredes gennem sociale medier.
Projektet har været et af den svenske kirkes bedste redskaber til at skabe rum for samtaler og budskaber mellem medlemmer og ikke-medlemmer.
2. Medlem 360 - Finland
Den finske kirke står overfor nogle af de samme udfordringer, som den danske folkekirke: Store demografiske udviklinger betyder, at medlemmer flytter fra land til by, mens den yngre del af befokningen har andre forventninger til, hvad en kirke skal være.
Derfor har den finske kirke ved hjælp af data-indsamling igangsat Finlands største segmenteringsprojekt nogensinde.
Resultatet er projektet Medlem 360 (pdf-fil på svensk), der giver kirken indsigt i forskellige medlemstyper - fra moderater til troende - og deres forventninger til, hvad en kirke skal kunne i 2015.
3. Videoprojekt - Norge
Den norske kirke oplever ligesom de øvrige kirker i norden også, at både dåbs- og konfirmationsprocenten falder.
Det har fået kirkens kommunikationsafdeling til at iværksætte et videoprojekt, der skal gøre både dåben og konfirmationen vedkommende for dem, der ikke nødvendigvis har et forhold til kirken i forvejen.
Resultatet er en række flotte små film, der let kan deles via sociale medier:
Danske bidrag
De danske deltagere i konferencen bidrog også med inspiration og opfordringer til samarbejde kirkerne imellem.
Helsingør Stift fortalte om succes med projektet Kortfilm og Konfirmander med en opfordring til et samarbejde mellem de nordiske kirker om et lignende projekt, måske med kortfilm for voksne.
Københavns Stift berettede om festivalen Himmelske Dage 2016.