Når samtalen lykkes, udvikles den måde hvorpå vi taler om tro
Sommerklumme: Vi har spurgt Religionspædagogisk konsulent Susanne Norsk Østrup Leiding om hendes arbejde. Hun ønsker bl.a. at understøtte de unikke og særlige frirum, kirken kan tilbyde.

Som konsulent ønsker jeg at undersøge, italesætte og understøtter det helt unikke og særlige frirum vi, som kirke, kan tilbyde, skriver Susanne Norsk Østrup Leiding. (Foto: Sille Arendt)
Af Susanne Norsk Østrup Leiding
I forsommeren 2023 tiltrådte jeg som religionspædagogisk konsulent for børn og unge i stiftet. I det religion pædagogiske arbejde handler det om at understøtte de rammer, der giver bedst mulig grobund for de gode relationer, og hvor de dybe samtaler kan opstå.
Jeg har været præst i 20 år, og også inden jeg blev præst, har jeg arbejdet med børn og unge.
Som konsulent håber jeg på at kunne være med til at facilitere de bedst mulige betingelser for mødet mellem folkekirken og denne gruppe. Jeg betragter børn og unge som folkekirkens juvel, og deres relationer til kirken er utrolig vigtige, for når samtalen lykkes, udvikles den måde hvorpå vi taler om tro.
I mit arbejde ønsker jeg at undersøge, italesætte og understøtte det helt unikke og særlige frirum vi som kirke, kan tilbyde. Både når man til babysalmesang eller børnegudstjeneste bliver budt ind i et nyt fællesskab, eller som ung er med til en gudstjeneste, måske for første gang. Disse møder rummer de byggesten, der skal til, for den gode relation kan opstå. Relationer der styrker vores evne til at tackle svære ting bedre i livet, og som viser ind i det unikke fællesskab, vi kan tilbyde i kirken.
Sætter vi spot på de unge, ja så er konfirmationstiden et socialt fællesskab alle kan være med i, også dem der i 7. eller 8. klasse ikke er med i et klubfællesskab udenfor skolen. Konfirmationstiden handler ikke om at "bestå" som i skolen, her handler det i stedet for om at "forstå", hvilket giver plads til nye måder at være sammen på, fri for stress, uddannelsesplaner og karakterer. Når de unge træder ind i folkekirken i forbindelse med konfirmandundervisningen, møder de et helt andet læringsrum end det, de kender fra skolen, og det er det rum, der er så spændende at udforske og blive klogere på sammen.
I mit arbejde er jeg i tæt samarbejder både med stiftets uddannelses- og stiftskonsulent Pernille Nærvig og Religionpædagogisk Udvalg i Helsingør Stift, hvor jeg fungerer som sekretær for udvalget.
Som konsulent vil min opmærksomhed være rettet mod netværk og samskabelse mellem kollegaer, kirker og det øvrige samfund. Mit job består her af sparring med erfarne præster, særligt i forhold til konfirmations-forberedelsen og minikonfirmander, supervision af nye præsters konfirmations-forberedelse i forbindelse med deres obligatoriske efteruddannelse, og facilitering af udviklingsprojekter indenfor Stiftsrådets strategiske fokusområder.
Som en del af det Religionspædagogiske Udvalg er jeg med til at arrangere kurser og man er meget velkommen til at henvende sig med ønsker herom.