Kirkegården kommunikerer kristendommens kernebudskab
Kirkegården er en stærk medspiller, når det gode budskab skal konkretiseres. Det mener sognepræst og forfatter Henrik Winther Nielsen, der har skrevet bogen "Den kristne have". Læs her, hvorfor og hvordan kirkegården bliver en aktiv formidler af kristendommens budskab.
Af Benjamin Birk Christophersen
Kirkegården ikke bare er en gravplads, men et aktivt rum for evangeliets forkyndelse. Her bliver kirkegården en fysisk manifestation af evangeliet, hvor både indretning og symbolik udtrykker centrale kristne budskaber. Måske har du ikke tænkt på kirkegården på den måde før, men sognepræst i Frederiksborg Slotssogn Henrik Winther Nielsen vil kaste nyt lys over kirkegården med bogen Den kristne have.
Kirkegården som den kristne have
På rejser til den islamiske have i Alhambra og buddhistiske zenhaver i Japan fik Henrik Winther Nielsen øjnene op for, hvordan haver kan være en måde at kommunikere på. I Alhambra er haven f.eks. skabt med en hensigt om at kommunikere et bestemt verdensbillede, der med symmetri og harmoni skal minde beskueren om et himmelsk paradis.
Henrik Winther Nielsen gik i gang med at undersøge, om der på samme måde findes kristne haver. Her fandt han både i Bibelen og kirkehistorien flere eksempler på, hvad der kan kaldes kristne haver. Edens have, Højsangens have, Gethsemane have og Gravhaven er eksempler på førstnævnte. Klosterhaver er et eksempel fra kirkehistorien.
Men i en grundig litteratursøgning fandt Henrik Winther Nielsen ikke noget om kirkegården som kommunikerende have. Derfor satte han sig for at arbejde med kirkegården som en have med et indbygget budskab. Arbejdet viser, hvordan man med en ny fortolkningsramme kan se de danske kirkegårde som en forlængelse af den forkyndelse, der ellers kun forbindes med kirkerummet.
Som eksempel fremhæver Henrik Winther Nielsen de symboler, der ofte findes på gravsten: en stjerne og et kors. Stjernen for fødselsdatoen og korset for dødsdatoen.
”Evangeliet er lig med en ubrydelig pagt mellem Gud og mennesker, og som hæver sig over individuel tro. Jesus - eller Jesu krop - ér billedet på pagten, og kirkegården illustrerer på fornem vis Jesus på mange måder. Man kan eksempelvis helt konkret se og opleve det på gravstenens betlehemsstjerne og golgatakors, der indskriver det enkelte menneske i Jesu liv - og vice versa,” siger Henrik Winther Nielsen.
På kirkegården vænnes vi til evangeliet
Helt centralt for Henrik Winther Nielsens arbejde er ønsket om, at kirkegården kan blive forstået og brugt som en tavs formidler af evangeliet. Måske kunne man undersøge kirkegården på egen hånd og lægge mærke til symboler, indretning og ens eget forhold til disse. Eller måske kunne man tage Henrik Winther Nielsens bog under armen, når man næste gang slentrer på kirkegården.
”Jeg vil jo gerne, at mennesker bruger kirkegården på en måde, hvor evangeliet bliver forkyndt, i stedet for kun at se den som en gravplads. At man bruger kirkegården som en have, hvor man går og vænner sig til evangeliet,” siger Henrik Winther Nielsen.
Og netop det med at vænne sig til evangeliet giver kirkegården nogle gunstige vilkår for, mener Henrik Winther Nielsen. Han bemærker, at kirkegården giver en helt anden oplevelse af tro end den traditionelle gudstjeneste. Hvor kirkerummet og gudstjenesten kan virke overvældende eller formel, tilbyder kirkegården et fristed, hvor troen og evangeliet kan tages ind i eget tempo. Det betyder, at mennesker, som måske ikke føler sig hjemme i kirken, alligevel kan få et glimt af evangeliets budskab og opleve en nærhed til Kristus gennem en gåtur på kirkegården. Her er der plads til egen refleksion.
Kirkegården på tre måder
Henrik Winther Nielsen mener, at kirkegården kan tale til mennesker på tre måder:
Mit liv | Et liv | Guds Liv i mig |
Mine præstationer og CV | Mig som et led i en lang kæde af mennesker | Mig som en del af Gud, hvor de to første måder sættes i perspektiv og overdøves af Guds virkelighed |
”Når man får øje på evangeliet og pagten, så ser man det, jeg kalder ’Guds liv i mig’, og så kan man undgå troskvababbelser og megen ængstelighed for, hvordan man præsterer i sit liv,” siger Henrik Winther Nielsen og peger på den frisættelse, der kan opstå, når perspektivet på eget liv ændres i mødet med Guds virkelighed.
En ny måde at se kirkegården på
Først og fremmest lægger Henrik Winther Nielsen op til, at vi alle kan lære noget af kirkegården som et kristent rum. For nogle vil det være en hjælp til sorgbearbejdelse, for andre et sted til bøn og refleksion. Henrik Winther Nielsen håber, at hans bog kan inspirere til en ny måde at bruge og forstå kirkegårde på – som en aktiv del af troen og et sted, hvor Guds ord og kærlighed kan opleves i en atmosfære af ro og eftertanke.
Er du blevet nysgerrig på kirkegården som den kristne have, så kan du læse mere om Henrik Winther Nielsens bog hos forlaget Eksistensen