Her er udfordringer og gevinster ved at lave valgfag i skolen
Kommunikationen mellem skoler og præster er vigtig ved valgfag, fortæller præst.

Filmen Adams Æbler er oplagt til et valgfag, hvor præster diskuterer film med skoleelever, fortæller Rose Marie Tillisch. Pressefoto: Rolf Konow
Af Rose Marie Tillisch, sognepræst
Udfordringen ved at lave et valgfagsforløb ligger i kommunikationen mellem flere præster og flere skoler på én gang.
Der er mange ting, som er selvfølgelige for dem der er i skolevæsenet, men som ikke når frem til den enkelte præst.
Derfor skal der være klare aftaler på forhånd, som kan gøre hele forløbet nemmere. Det vil jeg forklare her i min beskrivelse af forløbet med valgfaget 'Film med mening'.
21 elever og fire præster
Fire præster fra Gentofte Provsti tilbød i efteråret 2015 valgfaget 'Film med mening' for skolernes 8. klasser.
21 meldte sig til fra kommunens forskellige skoler, og faget blev oprettet med 10 x 3 timers forløb.
Forløbet gik godt, men med svingende fremmøde og én aflysning på grund af en misforståelse mellem skolevæsen og præster.
Lav aftaler på tværs
Det kan gøres bedre, hvis vi alle bliver bedre til at kommunikere sammen.
Der er mange ting, som er selvfølgelige for dem, der er i skolevæsenet, men som ikke når frem til den enkelte præst. Således for eksempel, hvornår valgfaget hører op.
Vi havde hele tiden en afslutningsdato på vores hold, men da jeg den aftalte dag troppede op i god tid på skolen med en kurv æbler, Adams æbler og opgaver under armen, viste det sig, at valgfagsundervisningen var hørt op ugen før.
Skolesekretæren ringede til kommunen og fik at vide, at der ingen valgfag var.
Klasselokalet var i brug til anden undervisning. Så da ingen dukkede op, vendte jeg snuden hjemad mod kirken igen.
Det var ærgerligt, og kunne sagtens være undgået med bedre kommunikation.
Sætter tanker igang
Giver det på trods af den slags misforståelser mening at holde et sådant valgfag? Ja, det synes jeg.
De unge blev præsenteret for blandt andet: Den enfoldige morder, Drømmen, Gøgereden, De andres liv, The Hunger Games, Kundskabens træ, Les Miserables, Adams æbler.
Disse film gav god anledning til at få samtaler og tanker i gang.
11 fremmødte
Forløbet omkring Niels Arden Oplevs “Drømmen”, som var den første film, der blev vist, var bygget op som følger: Udstyret med et fint skilt “Film med mening” og filmen under armen drog jeg afsted til Gentofte skole.
Et hyggeligt hold 8. klasser fra tre af kommunens skoler troppede op. Dog mødte der kun lidt over 50% denne første gang:
11 interesserede drenge.
Interesse for ungdomsoprør
Før vi så filmen havde vi en dialog ud fra handouts om ungdomsoprør, Martin Luther King og om Niels Arden Oplev. Papirerne ville de gerne have med sig hjem.
Jeg spurgte ind til deres viden på områderne og fyldte deres viden ud, der hvor den manglede.
Men samlet vidste de faktisk ret meget om både ungdomsoprøret og Martin Luther King. Så så vi filmen i ét stræk.
Gode anmeldelser
Efter en 20 minutters pause, så de lige fik luftet hovedet, mødtes vi igen, og de fik et handout (som nogle læste i pausen) med anmeldelse af filmen skrevet af Kim Skotte.
På den blanke side af papiret havde jeg skrevet: Skriv din egen anmeldelse.
De fik efterhånden samlet koncentration, lyst og mod til at skrive deres egen anmeldelse og på 5-7 meget koncentrerede minutter blev de færdige.
Så kom det allermest spændende: De læste dem op - de var smaddergode og forskellige!
Valgfag giver god mening
Det giver altså god mening, at folkekirken bidrager med undervisning ved valgfag i folkeskolen.
Det kræver bare, at vi laver klare aftaler gennem en god kommunikation mellem alle parter.