Ora et labora?
Ora et labora sammenfatter Benedikt af Nursias vigtige motto om vekselvirkningen mellem bøn og praktisk arbejde. Ifølge Max Weber er vi alle siden kommet i kloster i en sekulær udgave. Arbejdet er blevet selve meningen med livet, mens bønnen og en åndelig praksis spiller en sekundær rolle, hvis overhovedet nogen. Til gengæld er udbrændthed og stress kommet til som et markant træk ved det moderne.
Mere fritid er tilsyneladende ikke løsningen på den generelle udmattelse i dag. Vi har aldrig før haft så meget fritid, og alligevel har mange svært ved at få enderne til at mødes i en travl hverdag. Tid er en mangelvare. Men fra politisk hold advarer fx Kaare Dybvad Bek mod at reducere arbejdstiden yderligere og peger på arbejdet som en samfundspligt ikke mindst i en tid, hvor Europa står over for store udfordringer og velfærdssamfundet er presset i bund. Skal det ses som en relevant understregning af den lutherske kaldsetik, der gør op med arbejdets selvrealiserende karakter og vender fokus mod det fælles? Eller bør vi snarere sige, at vi er ved at knække nakken på en sekulariseret kaldsetik, der har gjort arbejdet til det højeste mål?
Næsten alt er muligt
Sekulariseringen fik ikke taget livet af folkekirken, men nok af mange af dens traditioner. Folkekirken har medvind, men mødes med mange forventninger om nye gudstjenesteformer og initiativer. Alt er muligt (næsten). Men det slider som præst hele tiden at skulle være nytænkende. Hvad gør det ved embedet? Hvad er præstens opgave og styrke i et højhastighedssamfund?
Og hvad blev der for resten af præstegårdsteologien? Mange præster har hørt sognebørn sige: Jeg vil ikke forstyrre dig, for du har så travlt. Men hvad er det egentlig, vi har så travlt med?
Set ud fra tanken om ora et labora må man spørge, om vores problemer med stress og grænseløst arbejdet også er en åndelig krise. Mangler vi bønnen som bolværk mod krav om præstationer og effektivitet? Glemmer vi at hente styrken fra vores egen tro med tid til fordybelse og kontemplation, så vi selv kan finde hvile for vores urolige hjerter? Kaj Munk anså det at have god tid som en kristenpligt for præster. Hvordan får vi god tid i dag, hvor forventningerne er mange og mulighederne uden ende?
Stiftskonventet inviterer til en samtale om alt det – med god tid!
De bedste hilsener fra arrangørgruppen
Peter Birch, Eva Tøjner Götke, Eskil S. Dickmeiss, Ulla Salicath, Elisabeth Arendt, Dorte Fabrin Beltoft, Thomas Gylnæs Nielsen og Karina Juhl Kande
Oplægsholderne på billedet nedenfor er:
Erik Skyum-Nielsen, Kaare Dybvad Bek, Mette Birkedal Bruun, Steen Nepper Larsen, Kasper Bro Larsen og Tomas Sjödin.
Tilmelding:
Udgiften til stiftskonventet dækkes fuldt af Helsingør Stift, men på grund af værelsesfordeling og forplejning er tilmelding nødvendig og bindende.
Tilmelding foregår digitalt via linket nedenfor i Forms:
https://forms.office.com/e/tg6p05Z8kB
Emeriti bedes tilmelde sig via mail direkte til Thomas Gylnæs Nielsen (tgn@km.dk).
I forbindelse med den elektroniske tilmelding bedes man samtidig sende en mail til provsten vedr. deltagelse i kurset. Vi bekræfter modtagelsen af tilmeldinger efter tilmeldingsfristen, men vær opmærksom på selv at notere de afgivne oplysninger, da de ikke vil fremgå af kvitteringen.
Tilmeldingsfrist: 2. juni
Vær opmærksom på, at man udover navn og tjenestested også bedes angive:
a) Hvem man har aftalt at dele værelse med – ellers sætter vi jer sammen med en anden. Der er ikke nok enkeltværelser til alle.
b) Ved delvis deltagelse angives præcise ankomst- og afrejsetidspunkt af hensyn til måltiderne.
c) Eventuelle allergier eller ønske om vegetarkost
Eventuelle spørgsmål vedr. tilmelding bedes rettet til Thomas Gylnæs Nielsen på e-mail: tgn@km.dk